Pożarowa edukacja

Pożar w budynku rozprzestrzenia się bardzo szybko. Czasem wystarczą 3-4 minuty by np. kuchnia wypełniła się czarnym dymem, a temperatura płomienia osiągnęła 800-1000 ⁰C.
Gdy mamy pod ręką gaśnicę lub koc gaśniczy możemy próbować pożar gasić, w razie potrzeby wezwać straż pożarną.

Pożar w mieszkaniu

Najlepiej jednak zapobiegać takim zdarzeniom i zwrócić uwagę na elementy, które mogą spowodować pożar i zawczasu mu przeciwdziałać. Dla grup uczniów z szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum bardzo dobrą nauką prewencji pożarowej może być wizyta w Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach, gdzie znajduje się odpowiednio wyposażona i przystosowana do zajęć z uczniami sala dydaktyczna. W trakcie wizyty uczniowie zobaczą sprzęty domowe wyniesione po pożarze. Można się zdziwić, co robi ogień z klawiaturą, monitorem komputera, czajnikiem, sofą, żelazkiem.

Pożar gniazdka

W trakcie zajęć uczniowie dowiadują się o zagrożeniach pożarowych. Dowiedzą się także dlaczego niebezpiecznie jest podłączanie zbyt dużej liczby odbiorników elektrycznych do jednego gniazdka. Jak można się chronić przed zatruciem czadem oraz postępować w czasie wypadków drogowych.
Natomiast w salach z eksponatami zobaczą i dowiedzą się jak dawniej gaszono pożary oraz jak wyglądały gaśnice, wozy strażackie w przeszłości. Kto będzie chciał się poczuć choć przez chwilę strażakiem będzie miał okazję założenia kurtki strażackiej i zjechania alarmową rurą strażacką.

Zdjęcia zrobione w Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach w sali dydaktycznej.

Monitoring wizyjny w 10 krokach

Kamera w pracy

Kamery monitoringu wizyjnego coraz częściej wykorzystywane są w placówkach oświatowych. Mają poprawiać bezpieczeństwo uczęszczających do nich podopiecznych. Stają się jednak także elementem zagrażającym prywatność osób, które takie placówki odwiedzają. Co powinien zrobić właściciel, dyrektor pełniący rolę administratora danych osobowych by monitoring wizyjny chronił, a zarazem nie ingerował w sferę życia prywatnego.

Administrator Danych Osobowych w szkole powinien:

1. określić, czy nie ma innych sposobów form poprawy bezpieczeństwa,
2. wyznaczyć miejsca kluczowe dla bezpieczeństwa dzieci,
3. w trakcie projektowania systemu brać pod uwagę intymności dzieci oraz pracowników żłobka, przedszkola, szkoły,
4. zostawić toalety, miejsca higieny, szatnie, miejsca relaksu wolne od monitoringu wizyjnego,
5. jeśli rejestruje obraz na trwałym nośniku – określić zbiór, zgłosić do GIODO, ABI,
6. odpowiedniozabezpieczyć dane. Przechowywać wizerunki nagranych osób do 72 godzin. W sytuacji, gdy wydarzy się wypadek, zdarzenie do wyjaśnienia może przedłużyć czas przechowywania danych do momentu wyjaśnienia sprawy,
7. oznaczyć obiekt wyraźnymi informacjami o zastosowaniu kamer z określeniem kto opowiada za ten zbiór danych, gdzie można uzyskać szczegółowe informacje: telefon, kontakt do osoby odpowiedzialnej,
8. wpisać do dokumentacji placówki (regulaminu, Instrukcji Bezpieczeństwa Informacji,) informacji o monitoringu wizyjnym – sposobach zabezpieczeń, przyjętego postępowania z danymi rejestrowanymi przez system,
9. powiadomić pracowników, rodziców, dzieci o zasadach stosowania monitoringu wizyjnego w placówce,
10.ustawić kamery monitoringu tak by nie były rejestrowane monitory komputerów, a pracownik miał poczucie, że pracodawca nie ingeruje w jego prywatność.

Pracodawca stosujący monitoring wizyjny musi pamiętać o tym że:

  • pracownik posiada prawo do swojego wizerunku oraz zachowania prywatności,
  • pracownik musi zostać poinformowany o wprowadzonych zasadach kontroli oraz je akceptować,
  • należy stosować proporcjonalnie środki do celów jaki ma być osiągnięty,
  • istnieje obowiązek poszanowania godności pracowników i innych dóbr osobistych,
  • stosując monitoring musi przestrzegać zasad ochrony danych osobowych określonych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz innych związanych
    z tym przepisów.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych opublikował wskazania dotyczące monitoringu wizyjnego w szkołach.

Więcej szczegółowych informacji można uzyskać na stronie Urzędu oraz pobrać poradnik ze szczegółowym opisem podstawy prawnej oraz zasad stosowania monitoringu wizyjnego w szkołach http://www.giodo.gov.pl/1520056/id_art/9840/j/pl

Bezpieczne łyżwy w szkole

Jazda na łyżwach
Jazda na łyżwa sprawia przyjemność, poprawia samopoczucie, wspomaga odchudzanie, formuje
i wzmacnia mięśnie brzucha
, nóg, pleców.

W ciągu godzinnej jazdy na łyżwach w zależności od jej intensywności można spalić od 500 do 800 kalorii.

Dodatkowo poprzez ruch poprawiamy krążenie krwi w organizmie i jeżeli na lodowisku jest dobra wymiana powietrza dotleniamy organizm.

Koncentrując się na jeździe zapominamy o bieżących sprawach, obniżamy w ten sposób poziom stresu, wprawiamy się w stań relaksu.

Opiekunowie, nauczyciele, rodzice wybierający taką formę wypoczynku powinni mieć na uwadze kilka podstawowych zasad, które zwiększą bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających na lodowisku.

Jak być bezpiecznym jeżdżąc na łyżwach?

  • wybieraj lodowiska ze sztuczną nawierzchnią, które obsługiwane są przez profesjonalnych pracowników zapewniających bezpieczeństwo na lodowisku,
  • zwróć uwagę na jakość lodu – czy tafla jest systematycznie czyszczona, nie ma niepotrzebnych zgrubień, wyżłobień itp.,
  • bandy oraz wyjście na lodowisko powinny być dobrze zabezpieczone, elementy wystające chronione specjalnymi osłonami, dojście do szatni wyłożone gumowymi matami,

Wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo

Bądź wyposażony w odpowiedni ubiór zabezpieczający przed groźnymi wypadkami
  • rękawiczki o dobrej grubości, najlepsze pięciopalczaste zabezpieczające dłoń przed przypadkowym kontaktem z metalowymi elementami łyżew osób poruszających się po lodowisku,
  • spodnie – przewiewne, , lekkie, amortyzujące w razie potrzeby upadek oraz zabezpieczające przed przemoczeniem w kontakcie
    z mokrym lodem,
  • bluza/kurtka – pozwalająca na swobodne, nieskrępowane ruchy,
  • łyżwy – dobrze dopasowane do stopy, ściśle wiązane lub zapinane,
  • skarpety zapewniające odpowiednie odprowadzenie wilgoci, odporne na ścieranie,
  • kask lub czapka ze specjalną usztywnioną wkładką – szczególnie zalecane dla początkujących dzieci, poruszających się po lodzie niewprawnie.

Przed wejściem na taflę lodu rodzic, nauczyciel, opiekun powinien:

  • przeczytać regulamin lodowiska,
  • poinformować dzieci o najważniejszych zapisach dotyczących bezpiecznego zachowania.
Na lodowiskach zarządzanych przez miasto Poznań w celu poprawy bezpieczeństwa nakazano m.in.:
  1. wchodzenia na taflę lodu jedynie w łyżwach,
  2. jazdę w kierunku nakazanym przez pracowników obsługi,
  3. jedzenie i picie poza taflą lodowiska,
  4. poruszaniu się po tafli lodowiska bez toreb, plecaków, kijów hokejowych.

Cały regulamin dostępny jest na stronie Poznań http://chwialka.poznan.pl/lodowisko/regulamin-lodowiska/

 

  • zrób z dziećmi przed wejściem na lodowisko ćwiczenia rozgrzewające kolana, biodra, nadgarstki, barki,
  • dostosuj liczbę opiekunów do panujących warunków, zagrożeń, możliwości psychoruchowych grupy dzieci będącej pod twoją opieką,
  • wybieraj godziny, najmniej uczęszczane – zapewniając odpowiednio dużo miejsca na tafli lodowiska,
Zrób krótkie szkolenie, w którym dzieci dowiedzą się dlaczego na lodowisku niebezpiecznie jest:
  • robienie zdjęć,filmów w czasie jazdy,
  • żucie gumy,
  • ściganie się, podjeżdżanie sobie nawzajem,
  • oraz dlaczego tak ważne na lodowisku jest:
    • szybkie, zmniejszające ryzyko najechania na nas przez pozostałych, wstawanie po upadku,
    • jazda w jednym kierunku po dużym łuku, środek tafli pozostawiony jest raczej dla osób ćwiczących, doskonalących swoje umiejętności,
    • dostosowanie się do komunikatów nakazujących np. co 30 minut zmianę kierunku jazdy.