Numer „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym, który ma zastosowanie zarówno w telefonach stacjonarnych, jak i komórkowych.

Główną zasadą działania numeru jest bezpłatność połączeń alarmowych.

Ważną jego zaletą jest także możliwość wyboru w telefonie komórkowym, który nie posiada karty SIM.

W Polsce zgłoszenia na numer 112 są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w 17 centrach powiadamiania ratunkowego w skrócie nazywanych CPR. W każdym centrum wykorzystywany jest ten sam system teleinformatyczny. Czas oczekiwania na połączenie wg danych Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji wynosi 10 sekund.

Z numeru “112” można korzystać w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia jak:

  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • rozpoznanie osoby poszukiwanej przez Policję,
  • poważne uszkodzenia ciała,
  • włamania,
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
  • w przypadku użycia przemocy,
  • kradzieże.

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/112-your-country

Mapa pokazuje zasięg działania numeru 112 na terenie Europy. Dzwoniąc na ten numer otrzymamy odpowiedź od operatorów w ich rodzimym języku oraz w wielu przypadkach także po angielsku lub francusku. Jeżeli nie wiemy, gdzie się znajdujemy operatorzy zidentyfikują naszą lokalizację. Dzięki posiadanym umiejętnościom ratowniczym są w stanie bardzo szybko i sprawnie udzielić nam pomocy.

W większości krajów numer 112 istnieje równolegle z narodowymi numerami alarmowymi. Jednak w Danii, Finlandii, Holandii, Portugalii, Szwecji, Malcie, Rumunii numer 112 jest głównym numerem alarmowym. Używany jest także poza UE np. w Szwajcarii, Republice Południowej Afryki oraz dostępny jest w światowej sieci telefonów komórkowych.