1.Dobry mikroklimat w pomieszczeniach:
o wilgotność w granicach 60-70%,
o unikanie przeciągów,
o temperatura – 18 – 21 C,
o wietrzenie pomieszczeń/klas – w szkole np. po każdej lekcji,
o unikanie pogłosu, tworzenie dobrych warunków akustycznych pomieszczeń,
o ograniczenie zapylenia wywołanego przez pył kredy,
o regularne usuwanie kurzu z parapetów, podłóg itp.,
o utrzymywanie w pomieszczeniu hałasu nie przekraczającego poziomu 65 dB.
2. Częste nawilżanie strun głosowych – picie niegazowanej wody o temperaturze pokojowej.
Nauczyciel powinien mieć możliwość picia wody w trakcie lekcji
3. Unikanie podrażnianie strun głosowych substancjami szkodliwymi takimi jak:
o alkohol,
o teina,
o kofeina,
o zbyt zimne i gorące posiłki.
4. Mówienie w odpowiedniej głośności
o zbyt ciche i głośne mówienie przeciąża krtań,
o zakazany jest krzyk.
5. Stosowanie krótkich przerw – odpoczynek głosowy
o projektowanie zajęć, lekcji w tak sposób by następowały przerwy w mówieniu prowadzącego.
6. Dbanie o dobrą postawę ciała w czasie mówienia
o lekki rozkrok na szerokość ramion,
o ciężar równomiernie rozłożony,
o głowa lekko podniesiona,
o ręce ułożone swobodnie wzdłuż tułowia, co umożliwia głęboki, swobodny oddech,
o nie jest wskazane splatanie rąk na wysokości przepony.
7. Regularne badania przez lekarza foniatrę
o predyspozycji do pracy z głosem,
o sposobu oddychania,
o dykcji,
8. Leczenie pojawiających się infekcji. W trakcie jej trwania oszczędzanie strun głosowych.
9. Ćwiczenia
o emisji głosu,
o odpowiedniego oddechu,
o sposobów relaksacji,
o rozluźniające pas barkowy,
o obniżające poziom stresu.
10. Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne
o zróżnicowane posiłki uwzględniające zalecenia zdrowego żywienia,
o uprawianie sportów, rekreacja na wolnym powietrzu,
o większa dawka ruchu.