Takie pytania zadał po latach swoim byłym uczniom Sivasailam „Thiagi” Thigarajan, opisująć swoje z tym doświadczenia w przedmowie do książki „Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych” – Kat Koppett Oficyna Ekonomiczna Kraków 2003
Jeden z uczniów, który aktulanie pracuje jako mistrz w zakładach montażu samochodów wspomina:
„Co pamiętam o panu jako moim nauczycielu? Lekcję, podczas której pozwolił mi pan rozebrać na części silnik swojego motocykla. Zaproponowałem , że to zrobię, ponieważ mój ojciec miał warsztat naprawczy i znałem się na tym . Większość nauczycieli odmówiłaby, ala pan pozwolił mi rozebrać silnik. Była to w tym dniu ostatnia lekcja i wokół mnie stłoczyli się uczniowie, śledząc każdy mój ruch. Pan brał po kolei każdą część i wyjaśniał działanie silnika spalinowego. Kiedy złożyłem wszystko na powrót, odpalenie motocykla sprawiło nam kłopot. Nikt z nas nie miał jednak najmniejszego problemu z zapamiętaniem budowy silnika ”
Autor zebarł dwadzieścia siedem wspomnień swoich byłych uczniów, które mozna podsumować w taki sposób, że efektywna nauka pojawia się wtedy, gdy,
Istotne jest by w procesie uczenia tworzyć odpowiednie warunki, które będą ten proces wspomagały. W tworzeniu dobrej relacji między uczniem, a mentorem ważne jest m.in.
• życzliwość i troskliwość,
• tworzenie relacji na różnych poziomach informacyjncych, merytorycznych, kreatywności, emocjonalności,
• stosowanie języka proaktywnego np. zobaczmy co jest realne możliwe do zrobienia,
• dbanie o dobre warunki otoczenia w którym odbywa się proces uczenia,
• w czasie szkolenia pytanie o zgodę, pozwolenie na dane ćwiczenia, zadanie,
• uważne słuchanie ,
Stosuj zasadę STOP, która polega na zapewnieniu osobie uczącej się możliwości przerwania w każdym momencie danego zadania.
Osoba uczona może ją zastosować, gdy np. czuje się zmęczona, sytuacja dla niej jest niekomfortowa, nierozumie omawianej treści itp.
Należy pamiętać by:
Na podstawie „Edukacja spersonalizowana – tutoring, coaching, mentoring edukacja domowa” Beata Master Wydawnictwo BE-MASTER – Katowice 2019 s. 74